Leven op het autismespectrum

Alle blogs, Autismespectrum

De belemmering van onderschatting en overschatting bij autisme

In deze blog vertel ik je meer over onderschatting en overschatting bij autisme. Ik heb zelf meer te maken met overschatting. Voor mijn autismediagnose heb ik maar al te vaak ervaren dat ik dingen maar ‘gewoon moest doen’, terwijl ze voor mij niet gewoon waren. Neem het voorbeeld van puber zijn en dus een bepaalde leeftijd hebben waarop je geen begeleiding van een volwassenen meer nodig zou moeten te hebben. Zou. Ook nu nog voel ik vaak de druk om dingen te moeten doen die mensen zonder autisme ook kunnen. Zoals leuk en gezellig zijn, terwijl ik eigenlijk overprikkeld ben en over mijn woorden struikel. Of initiatieven nemen, ‘gewoon’ werken van 9 tot 5, spontaan kunnen afspreken et cetera. Overschatting en onderschatting helpen niet mee.

Wanneer is er sprake van onderschatting en overschatting?

Als men weet van jouw autisme, kan je te maken krijgen met onderschatting van je intelligentie en vaardigheden. Autisme krijgt dan eigenlijk te veel gewicht en vooral op negatieve manier. Dan denkt iemand bijvoorbeeld dat je niet empathisch kan zijn of nooit uit kan gaan.

Het tegenovergestelde kan ook plaatsvinden. Dan overschat men jouw mogelijkheden en kunnen. Daarbij onderschat men eigenlijk de gevolgen van autisme. Autisme krijgt dan te weinig gewicht. Vergelijk het met een kindje van drie jaar dat erg lang is en eruit ziet als een kindje van vier of vijf jaar. Als je niet weet dat het kindje pas drie is, kan je de verwachting hebben van een kind dat al de ontwikkeling heeft van een ouder kind. Men overschat wat iemand dan kan. Bij autisme is ook niet te zien hoeveel moeite dingen jou kunnen kosten. Het kan ook zijn dat je iets wel kunt, maar alleen met heel veel moeite of met ondersteuning.

onderschatting

Hoe ontstaan onder- en overschatting?

De impact van autisme kan mede onderschat worden omdat het meestal niet direct zichtbaar of merkbaar is. Ik zie er altijd verzorgd uit en kan heel sociaal ‘doen’. Men ziet niet hoeveel moeite mij dat kost, wat ik daar allemaal voor heb moeten leren en hoeveel hersteltijd ik achteraf nodig heb. Ook kan ik goed presteren omdat ik graag leer en perfectionistisch ben. Op de middelbare school kreeg ik bijvoorbeeld weinig aandacht van mentoren omdat ik goede cijfers haalde. Veel mensen met autisme kopiëren en camoufleren waardoor de interne worsteling niet te zien is. Ik ben ook niet zo expressief qua emoties dus anderen krijgen ook niet snel een cue als ik worstel.

Ik denk dat onderschatting en overschatting ook ontstaan door stigma en stereotypes van de beperkende kenmerken van autisme. Dan heeft iemand een bepaald beeld van autisme en kent iemand die beperkingen direct aan jou toe. Terwijl autisme natuurlijk een breed spectrum is en jij ook gewoon vaardigheden en mogelijkheden hebt. Je bent een persoon met een karakter en je hebt dingen geleerd in jouw leven. De persoonlijke krachten zijn niet altijd meteen zichtbaar.

Onder- en overschatting kunnen ook ontstaan doordat je bij autisme vaak een groot verschil ziet in wat mensen goed en minder goed kunnen. Er kan sprake zijn van een disharmonisch intelligentieprofiel. Iemand kan bijvoorbeeld super slim zijn, maar in het dagelijks leven veel aansturing en begeleiding nodig hebben. Die versplintering schept verwarring bij de omgeving, wat niet heel vreemd is. Als je kan studeren, moet je ook makkelijk sociaal kunnen doen toch?! Maar dat gaat dus niet altijd op.

Vergelijk het met een trap waarbij je niet op één bepaalde tree sta, maar dat je op verschillende gebieden in het leven op verschillende hoogte staat. Maar mensen vereenvoudigen de realiteit graag en zien jou op een bepaalde tree op een bepaalde trap staan.

Negatieve gevolgen

Op het moment van onderschat of overschat worden zelf is het al heel vervelend, want dan voel je je niet gezien om wie je bent. Zeker als je niet goed bent in voor jezelf opkomen, is dat vervelend. Het is frustrerend als iemand anders voor jou invult wat jij wel en niet zou moeten kunnen. In nabije relaties kan er ook spanning ontstaan omdat iemand misschien denkt dat je je aanstelt of niet meewerkend bent. Onbegrip kan je erg onzeker en eenzaam maken en zorgen voor strijd.

Soms kunnen onderschatting en overschatting ook grotere gevolgen hebben voor later. Dan krijg je bij onderschatting van je kunnen bijvoorbeeld te weinig uitdagingen aangeboden met alle gevolgen van dien. Zoals weinig zelfvertrouwen, eenzaamheid, onderprikkeling, afhankelijkheid en depressie. Bij overschatting kan je juist faalangstig worden door faalervaringen, overprikkeld raken en overspannen raken door de druk. Mogelijk krijg je niet de juiste ondersteuning die je juist goed zou doen zoals therapie, begeleiding of een uitkering. Je kan dus uit balans raken als je stelselmatig wordt onder- en of overschat en probeert naar die verwachtingen te leven.

Niet schatten, maar communiceren

Een open blik hebben naar mensen toe is belangrijk. Onderschatting en overschatting kunnen niet altijd voorkomen worden, maar bewustwording daarvan is stap 1. Daarna is goede communicatie belangrijk. Van jezelf is zelfkennis belangrijk. Als jij namelijk weet wat jij als persoon goed kunt, kan je je talenten inzetten en waar nodig om hulp vragen. En je kan beter je grenzen aan leren geven of hulp vragen bij wat je juist niet goed lukt. Dan creëer je de juiste omgeving om te laten zien wat je wel kunt zodat je een leven kunt leiden met meer voldoening en zingeving, passend bij jouw autisme.

Goed communiceren is zeker ook belangrijk als het om formele instanties gaat. Als er beslissingen genomen worden op basis van jou maar kort gezien te hebben wil je jouw mogelijkheden en beperkingen breed in kaart hebben. Als je bijvoorbeeld begeleiding of een uitkering wil aanvragen, moet je je goed voorbereiden en vooraf aan een gesprek al goed formuleren waar je in je leven tegenaan loopt door je autisme. Dan kun je dat allemaal aankaarten in een gesprek, omdat de impact van autisme anders misschien onderschat wordt. Ik spreek uit ervaring..

Op school en formele instanties zouden ze er goed aan doen om de tijd te nemen en niet te snel conclusies te trekken. Kijk niet alleen naar uiterlijk en prestaties, maar naar wat het gekost heeft om dat resultaat te behalen. Als ik een goed cijfer haalde op de universiteit bijvoorbeeld, had niemand in de gaten hoeveel angst en dwanghandelingen daaraan vooraf gingen. En hoe vreselijk veel tijd het studeren me kostte door mijn gedetailleerde manier van informatieverwerking en dat ik theorie niet goed kan vertalen naar de praktijk, dus niet altijd wat had aan dat goede cijfer. Kijk dus verder en vraag goed door. Geef mensen ook kansen. Sluit iemand bijvoorbeeld niet uit van een beroep in de zorg omdat die autistisch is (kan echt niet!).

Moeite met jezelf inschatten

Doordat je je als autist zo anders kan ontwikkelen en door anderen vaak word over- en onderschat, is het voor jezelf ook een grote zoektocht naar wat je kan en niet kan, of kunt leren. Voor mezelf is het een flinke zoektocht altijd naar wat ik wel en niet kan. Vroeger spiegelde ik me aan leeftijdgenoten en wilde ik kunnen wat zij konden. Tegenwoordig ken ik mezelf beter en stem ik daar beter op af. Dat is nog steeds niet gemakkelijk. Ik kan nog steeds wel eens te licht over autisme doen. Dan denk ik dat ik een uurtje hersteltijd nodig heb, maar blijk ik uren uitgeteld te zijn.

Verder heb ik moeite om mijn krachten in te zetten, omdat ik toch bang ben te falen of niet goed genoeg te zijn (zie ook het filmpje hieronder over het imposter syndroom). Het heeft ook te maken met moeite met in-schatten. Dus ik onderschat of overschat niet altijd, maar kan gewoon niet goed vooruit denken. Alles is ook zo veranderlijk. Dat kan me angstig maken en me belemmeren om dingen te doen. Dingen mogen ervaren zonder al te veel prestatiedruk kan dan helpen.

Het imposter syndroom

Hopelijk weet je nu meer over onderschatting en overschatting bij autisme en wat je kunt doen. 

Als je nog vragen of opmerkingen hebt, deel ze dan vooral onder de video. Deel en like aub ook deze blog. Daarmee doe je mij een groot plezier. Dankjewel!

  1. MathHans

    Mooie blog Mandy,

    En om jou ‘imposter syndroom’ een duwtje de goede kant op te geven. Ik hecht echt veel waarde aan je blogs op deze website. Het is niet zo maar wat neerkalken over je eigen ervaringen. Je maakt er echt wel werk van. Ik kan niet inschatten hoeveel werk een blog van jou kost, maar ik vind ze van hoge kwaliteit. Sluiten goed aan bij wat ik wil lezen over autisme. En de onderbouwing geloof ik ook helemaal dat dat bij jou goed zit.

    Ik kan het niet zo mooi onderbouwen als jij, maar dat is voor mij wel de sleutel om er wat makkelijker mee om te gaan. We (mensen met autisme) zeggen niet zomaar wat. Neuro-typische mensen nemen iets voor waar aan als ze voor 70% overtuigd zijn. Bij ons ligt dat dichter in de buurt van de 99%.
    Altijd blijven twijfelen zie ik als een sterke eigenschap, maar het geeft wel lucht als je jezelf daar wat ruimte geeft. Nog blijven twijfelen dat je iets goed gedaan hebt, als al meerdere mensen tegen je zeggen dat het prima is, blijft lastig. Maar wees wat liever voor jezelf als je merkt dat je de lat wel erg hoog legt.

    Dit is wat ik tegen mezelf moest zeggen. Ik geloofde pas laat dat ik wel wat weet op het gebied van wiskunde, toen ik van iemand hoorde, (waar ik tegenop keek), dat hij tegen mij op keek omdat ik over alles rondom wiskunde makkelijk mee kan praten. Bijvoorbeeld als ik naar de Nationale Wiskunde Dagen (congres) ging waar soms best wel pittige onderwerpen, maar ook vooral hele innoverende onderwerpen op het programma stonden. En iedereen is daar gelijk. Van vmbo docenten tot professoren zitten lekker naast elkaar te kletsen, puzzelen, uitwisselen en ontdekken op het gebied van wiskunde. Voordat ik mijn diagnose had van autisme, voelde ik me daar wel een beetje thuis ondanks dat het twee hele overprikkelende dagen zijn/waren.
    Nu ga ik naar Autminds en dat voelt nog meer als thuiskomen voor mij.

    Groet,
    Hans

  2. Anja Oostenveld

    Ik merk zeker dat ik regelmatig overschat wordt. Anja kan bepaalde dingen goed, dan kan ze dit ook wel en dan heeft ze geen uitleg meer nodig. Zo werkt het dus niet.
    De ene dag heb ik ook meer energie dan de andere, dat maakt ook een groot verschil.
    Bovendien merk ik, dat als mij gevraagd wordt of ik het begrijp, dat ik dan tijd nodig heb om daar goed over na te denken. De ander denkt dan, ze reageert niet dus ze snapt het.
    Het hangt er ook heel erg vanaf hoe de ander zich opstelt. Bij mensen die heel erg uit de hoogte zijn raak ik al heel snel overprikkeld en dan luister ik niet goed meer.
    Een laatste punt is dat als ik eenmaal duidelijk heb gemaakt dat ik wat langer tijd nodig heb om na te denken, dat mensen er dan vanuit gaan dat ik een mentale beperking of zo heb en dan heel kinderachtig gaan doen.

  3. Ferdinand

    Soms kan het communiceren zo stug gaan waardoor je gedesorïenteerd kan raken waardoor je meer naar woorden moet zoeken.
    Daardoor kan je ook onderschat worden door andere die jou dan horen praten.
    Je hebt ook mensen die zo gefixeerd zijn op uiterlijkheden dat het lijkt dat ze dan minder luisteren naar de inhoud waardoor je eerder overschat kan worden.
    Ik heb altijd bij belangrijke begeleiders mee omdat ik veelal strijdt moet leveren met instanties omdat zij meestal ons in algemeen denken dan ze echt echt naar je luisteren en dat je mee mag praten.

    Ferdinand

    • Ferdinand

      Bedoel belangrijke gesprekken.
      Was even vergeten tussen te zetten.
      Voor ons in het algemeen denken bedoel ik.

      Sorry,voor de kleine schoonheid foutjes.

      Ferdinand

  4. MJ

    Wat ik zo’n ellende vind is dat je, júist als je goed kunt formuleren waar je moeilijkheden liggen, je precies dáárdoor alsnog overschat wordt… want je kunt het zo goed verwoorden -zowel bij instanties als ‘vrienden’/familie (moet wel eerlijk bekennen dat ik zelf voor mezelf ook wel een vergelijkbare denkfout heb gemaakt: ‘als ik het maar snap, dan kan ik ‘t oplossen’ – nee dat werkt dus niet zo…)

Geef een reactie