Leven op het autismespectrum

Alle blogs, Autismespectrum

Het plannen van mijn huishouden

Sinds mijn 22e woon ik op mezelf en structuur krijgen in het huishouden is altijd lastig geweest. Want wat is wanneer nodig? Hoe vaak moet ik wat plannen? Inmiddels heb ik mijn huishoudritme redelijk gevonden, mede dankzij mijn begeleidster. Het staat allemaal schematisch op papier.

De planning is nodig voor mij als stok achter de deur en het geeft overzicht en houvast. Het helpt me om in actie te kopen, omdat de motivatie gevoelsmatig vaak ontbreekt (zie ook mijn blog over problemen met de executieve functies).

Plannen: wanneer doe ik wat?

  • Iedere dag plan ik de dag erop en daarbij staan dan ook alle huishoudelijke taken. Er zijn sowieso de dagelijkse klusjes in het huishouden zoals afwassen, afdrogen, het aanrecht en de wasbak schoonmaken.
  • Koken doe ik ongeveer om de dag, want ik kook voor twee dagen. Soms kook ik meerdere porties en vries ik het in. Heel af en toe ga ik uit eten. Daarom heb ik geen vaste dagen in de week waarop ik kook.
  • In mijn weekplanning staat op woensdag- en zaterdagochtend het huishouden gepland met de volgende taken:
WoensdagZaterdag
StofzuigenStofzuigen en dweilen
Wc’s schoonmakenWc’s schoonmaken
Handdoeken en doekjes vervangen in keuken en wcHanddoeken en doekjes vervangen in keuken en wc
Met een doekje de belangrijkste dingen schoonmakenBed verschonen
De planten water gevenDe planten water geven

Extra taken

In mijn weekplanning staat op zondagochtend tijd ingepland voor extra klusjes in huis, die niet wekelijks nodig zijn. Ik heb een aparte lijst met allerlei klussen:

Per maandPer kwartaalPer half jaarPer jaar
Trap poetsen
Spiegels schoonmaken
Doucheputje schoonmaken
Wc-borstels vervangen
Vuilnisbakken poetsen
Schoenen poetsen
Koelkast schoonmaken
Matras omdraaien en molton wassen
Planten voeden
Sleutels schoonmaken
Tegels keuken
Apparaten poetsen
Afvoerpijpen schoon spoelen
Keukenkastjes schoonmaken
Douchekop ontkalken
Ramen zemen
Matten schoonmaken
Stoelen poetsen
Handvatten fiets
Tegels wc
Tegels badkamer
Deuren poetsen
Kasten
Douchegordijn
Brievenbus poetsen

En eventueel nog de gordijnen wassen of de berging schoonmaken. Dat hoeft niet ieder jaar. Per zondag kijk ik waar ik tijd voor heb.

Theorie vs praktijk

Dit is de theorie! In de praktijk lukt het niet altijd en sla ik bepaalde taken over of verplaats ik bepaalde taken als de planning anders loopt. Maar bovenstaande is wel de basis, de structuur. Wat wel en niet lukt hangt ook af van mijn energieniveau.

Als ik bijvoorbeeld bezoek krijg, doe ik altijd de wc vooraf, ongeacht welke dag het is. En ik kan ook afspraken plannen op woensdagochtend en dan bijvoorbeeld de middag het huishouden doen. Dan moet ik het wel even aanpassen op papier voor die dag, maar het kan wel.

Bovendien kan ik niet alles vooraf plannen. Wanneer nodig vervang ik de vuilniszakken en ontkalk ik de waterkoker of de Senseo. De was doe ik ook bij een volle trommel (licht, donker of kleur). Daarbij hoort ook sorteren, het wassen zelf, ophangen, opvouwen en eventueel strijken. En als er iets gemaakt moet worden of mijn fietsband moet worden opgepompt, zijn dat ook dingen die ik gelijk moet doen of snel moet inplannen.

plannen

Het hoeft niet perfect

Ook heb ik mijn perfectionisme redelijk los gelaten in de loop der jaren. Het geeft niet als er ergens een stofje ligt. Dan ben ik niet meteen een ‘slechte huisvrouw.’

Naast hygiëne is voor mij vooral rust belangrijk (lees: niet te veel prikkels). Dus er ligt nooit rommel in mijn huis. Ik ruim alles gelijk op. Dat is gelukkig een automatisme.

Misschien helpt deze structuur jou om je huishouden vorm te geven. Pas het aan aan jouw agenda en houd rekening met andere persoonlijke omstandigheden, zoals hoeveel mensen er in huis wonen en of je huisdieren hebt. En Google ook eens naar tips van andere mensen, want je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Zie bijvoorbeeld leukegeit.nl.

Vraag hulp waar nodig! Echt doen hoor. Van mensen uit je eigen netwerk of vraag de gemeente om hulp bij het huishouden. Dat heb ik ook een tijde gehad. Blijf niet vechten als het niet lukt of te veel energie kost.

  1. Emile

    Interessante blog! Deze laat ik nog eens op mij inwerken, en ga ik vast bespreken met mijn begeleidster. Hartelijk dank!

  2. Wat superhandig dit!
    Ik wil wel een pdfje van je mooie overzicht, dit had ik 20 jaar geleden al wel willen hebben.
    Dankjewel!

  3. Wat een mooi schema! Opruimen doe ik eigenlijk altijd gelijk als ik iets gedaan heb, maar verder plan ik huishouden ook strak in. En dan nog zie ik er altijd tegenop, maar dat komt voor een deel ook gewoon omdat ik er een bloedhekel aan heb;).

  4. Een mooie planning!

    Ik moet mijzelf echt dwingen om het schoonmaken en vooral opruimen te doen.

    Stille groet,

Geef een reactie